Relacja z Gdynia Service Jam

uxinsights

Jeszcze nie ochłonęliśmy po Gdynia Service Jam, a już dzielimy się z Wami relacją z tego mega wydarzenia 😉 Zapraszamy do lektury.

Czym jest Global Service Jam?

GSJ to wydarzenie międzynarodowe, którego dewiza jest bardzo prosta: baw się dobrze. Uczestnicy – wśród których wyróżnić można zarówno ekspertów z branży ICT, UX, design, zarządzania, jak i studentów oraz osoby zainteresowane – mieli 48 godzin na stworzenie usługi, która zmieni świat. Oprócz tego Global Service Jam daje możliwość poznania wielu niesamowitych ludzi, zarówno z tego samego wydarzenia, jak i zagranicznych edycji.

Gdynia Service Jam

Tegoroczna edycja Gdynia Service Jam zorganizowana została w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym w Gdyni. Przez 3 dni Strefa Startup Gdynia gościła prawie 40 osób, którym przyświecał jeden cel – usługa polepszająca nasze życie. Organizatorzy stanęli na wysokości zadania i zapewnili uczestnikom odpowiednie warunki do wykonania prototypów swoich usług, a ponadto zadbali o stronę merytoryczną wydarzenia. Zaproszeni prelegenci wprowadzili uczestników w nastrój tworzenia innowacyjnych usług i chętnie dzielili się swoją wiedzą podpowiadając poszczególnym grupom.

Merytorycznie

Ewa Janczukowicz-Cichosz – Design Thinking od kuchni

Uczestnicy dowiedzieli się dlaczego tak ważne jest zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników, do których kierujemy produkt lub usługę. Przeprowadzeni zostali przez pięć etapów projektowania opartego o metodę design thinking:

  • Empatia – na tym etapie warto spojrzeć na świat oczami swojego użytkownika, odejść od schematów i obserwować to, czego ludzie NIE mówią lub NIE robią
  • Definicja problemu – analizujemy informacje uzyskane na etapie empatii i redefiniujemy problem projektowy
  • Generowanie pomysłów – dość specyficzny etap. Tutaj liczy się ilość, a nie jakość. Generujemy wiele różnorodnych pomysłów, bez względu na to, jak bardzo oderwane są od rzeczywistości. Sky is the limit!
  • Prototypowanie – tworzymy bardzo prosty prototyp usługi lub produktu w myśl zasady keep it simple
  • Testowanie – wychodzimy z prototypem do ludzi, obserwujemy w jaki sposób rozumieją jego działanie i jak się nim posługują
Paweł Wyszomirski – Poczuj miętę, czyli integracja i budowanie zespołów

Jak zintegrować grupę 40 osób w kilkadziesiąt minut? Odpowiedzią na to pytanie okazała się osoba Pawła. Doskonale wczuł się w rolę, łamał stereotypy i zachęcał uczestników do kooperacji i wspólnej pracy. Kilkukrotne przemieszanie grup, tuż przed głównym podziałem na zespoły Jam’owe, pozwoliło uczestnikom lepiej się poznać i zintegrować. Obecność Pawła była strzałem w dziesiątkę.

Joanna Pruchnicka – Badanie użyteczności przy tworzeniu usług

Usługa jest w pewnym sensie zaspokojeniem potrzeb użytkowników, dlatego przed jej zaprojektowaniem warto je zbadać. Asia pokazała od czego zacząć ten analizę i badania potrzeb użytkowników, a także  omówiła narzędzia, m.in. customer journey,  harris profile i scenario,  wspomagające te procesy. Ten zastrzyk wiedzy pozwolił uczestnikom wykonać specjalne zadanie – w  ciągu 30 min musieli zbadać potrzeby użytkowników już istniejących usług. Z naszą grupą trafiliśmy do Jadłostajni w Gdynii (targ, pokazy kulinarne, degustacje zdrowej żywności), a inni wybrali, np. peron SKM Redłowo.

Tomasz Tomaszewski – Twardy orzech do zgryzienia, czyli o modelowaniu biznesowym

Tomek zwrócił uwagę na to, jak wielką rolę przy tworzeniu biznesu odgrywa właściwy model biznesowy. Zaprezentował narzędzie, które pozwala na jednej kartce papieru wypisać najważniejsze elementy naszego biznesu – Business Model Canvas. W ramach ćwiczeń stworzyliśmy razem model biznesowy korporacji Google, wyszczególniając takie informacje jak:

  • Kim są nasi klienci? Dla kogo tworzymy wartość?
  • Przychody
  • Struktura kosztów
  • Kluczowi partnerzy i działania
  • Kluczowe zasoby
  • Kanały dotarcia do potencjalnego klienta

Więcej o modelach biznesowych możecie przeczytać na blogu Tomka – Product Manager

Robert Kowalczyk – Prototypowanie

Jak swój pomysł przekuć w działający prototyp, który możemy pokazać inwestorom? Ta prelekcja była odpowiedzią na to, jak i na inne pytania dotyczące prototypowania. Poznaliśmy techniki szybkiego przekształcenia pomysłu w prosty model, który w formie fizycznej obrazuje naszą ideę.

W tym przypadku prostota to słowo klucz. Prototyp nie musi być piękny i dopracowany w każdym calu. Ma pozwolić na przeprowadzenie szybkich testów wśród użytkowników.

Piotr Bucki – Slides that rock, o skutecznym prezentowaniu projektów

Ostatni prelegent i ostatnia dawka wiedzy. Tym razem Piotr opowiedział nam w jaki sposób efektywnie prezentować wyniki swoich prac, tak aby nie zanudzić naszych odbiorców.

Zwrócił nam uwagę na istotę struktury prezentacji i sposób jej wykonania. Okazuje się, że  dobór odpowiednich fontów czy zdjęć ma ogromne znaczenie.

Sześcian to problem – nie rozwiązanie

Tematem tegorocznego Jam’u była kartka papieru, na której widniała siatka sześcianu. Po zobaczeniu zadania na twarzach uczestników pojawił się uśmiech, ale raczej wiążący się z rozczarowaniem a zarazem z dużym wyzwaniem. Po burzy mózgów związanej z tym, z czym kojarzy nam się sześcian, zostały sformułowane konkretne tematy odnoszące się do bryły. Nasz temat – „Sześcian to problem – nie rozwiązanie” – nie należał do łatwych, jednak udało się skompletować dość ciekawy zespół, z różnym doświadczeniem. Początek naszej pracy nie wróżył osiągnięcia wymarzonego celu – no bo jak sześcian może stwarzać nam problem… a jednak może!

Na warsztat wzięliśmy duże budynki – duże bryły, tj. szpitale, instytucje, wielkie bloki mieszkalne. Sęk w tym, że nie uda nam się ich zburzyć ale za to możemy ułatwić ludziom korzystanie z takich molochów. Na pewno nie raz zdarzało się Wam zagubić w labiryntach korytarzy podczas poszukiwania danego pokoju w urzędzie miasta. Problem, który chcieliśmy rozwiązać pokazuje filmik poniżej (podczas jego przygotowania, obudziło się w nas dzieciństwo – LEGO<3):

Radą na tego typu zdarzenia może być nasze rozwiązanie – FollowMe, prosty system nawigacji oparty o przewodnik (opaska z czujnikiem). Petent/pacjent otrzymywałby numerowany przewodnik z zapisanym w system numerem pokoju w recepcji – kierunek w którym miałby się udać pokazywałby mu specjalnie dostosowane wyświetlacze ze strzałkami i numerem opaski. Wibracja opaski sugerowałaby zboczenie z trasy a podwójna wibracja osiągnięcie celu, czyli dojście do pokoju.

Po przygotowaniu prototypów odbyła się prezentacja projektów. Niestety bez oceny i wyłonienia zwycięzcy, bo przede wszystkim miała to być zabawa! 🙂

Gorąco zachęcamy Was do uczestnictwa w tego typu wydarzeniach. To doskonała okazja, aby sprawdzić swoje umiejętności, poszerzyć horyzonty, jak i poznać nowych ludzi. Cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w Gdynia Service Jam. Do zobaczenia w trakcie następnej edycji 🙂

O autorze

Michał Bączek

Projektant i badacz z ponad 4 letnim doświadczeniem w branży. Pracował przy rozwoju takich serwisów jak itaka.pl, gratka.pl, z których miesięcznie korzystają miliony Polaków. Obecnie organizator cyklicznej konferencji WUD Trójmiasto i UX Designer w Polska Press. Uzależniony od dobrej książki.

Copyright © 2013. Created by Meks. Powered by WordPress.